Feilmeldinger: Guide til problemløsing

Nedenfor finner du en oversikt over feilmeldinger, og informasjon om hva du trenger å gjøre for å løse hvert enkelt problem.

Når en feilmelding vises på TV-en din, kan det bety at noe er galt med TV-dekoderen eller programkortet. Det er en forklaring i meldingen om hva du kan gjøre for å løse problemet. I noen tilfeller må du gjøre dekoderen strømløs, og andre ganger må du kontakte kundeservice.

Et godt verktøy er Min Side. Når du er logget inn på Min Side, kan du blant annet se fakturaene dine og oppdatere og koble programkortet ditt til dekoderen din.

For å løse problemet på den beste og raskeste måten er det viktig at du leser guiden for din spesifikke feilmelding.

Oversikt over feilmeldinger

Klikk på feilmeldingene nedenfor for informasjon om hvert enkelt problem.

    
  • Vennligst sett inn Viasat-kortet ditt (1)

    1. Sjekk at kortet er satt inn i dekoderen.

    2. Ta ut og inn kortet.

    3. Hvis du har et ekstra kort, prøv å sette inn det.

    4. Hvis meldingen på TV-skjermen ikke endrer seg, kan du prøve å blåse inn i dekoderen der kortet står, for så å sette kortet inn. Dersom det ikke hjelper, koble fra strømmen mens kortet er ute. Koble til strømmen igjen og sett inn kortet når du får feilmeldingen tilbake på skjermen.

    5. Sjekk at strømadapter lyser grønt. Hvis den lyser rødt, er strømadapteren defekt.

  • 
  • Kortet ditt er enten av feil type eller feil satt inn. Se instruksjonsboken for hjelp (2)

    1. Ta ut kortet og se om meldingen endrer seg. Endrer den seg ikke, koble fra strømmen. Koble deretter til strømmen igjen. Når du får opp en beskjed på skjermen om å sette inn kortet, gjør du det.

    2. Sjekk at strømadapteren lyser grønt. Hvis den lyser rødt, er strømadapteren defekt.

    3. Sjekk at du får opp kortnummer inne på mottakerinformasjon. Trykk på «Menu/Setup», «Innstillinger» og «Mottakerinformasjon».

    4. Hvis du får opp kortnummer, gjør en tilbakestilling.

  • 
  • Aktivere programkort

    1. Logg inn på Min Side for å aktivere programkortet.

    2. Oppdater programkortet ved å sende en tekstmelding med: VIASAT BYTTE <kortnummer på 12 siffer + boksnummer på 11 siffer> til telefonnummer 1963. Dette kan du også gjøre på Min Side.

  • 
  • Innspillingsfunksjonalitet er ikke aktivert – IPTV

    1. Kontroller at harddisken står i inngangen på dekoderen merket med «HDD», og at du ikke har en USB-minnepinne koblet til dekoderen. Bruker du harddisk, er det kun harddisken som skal være koblet til for innspillingsfunksjon.

    2. Se om du får opp valget «Formater harddisken» under Innstillinger/Oppsett/Håndtering av lagringsenheter.

    3. Forsøk å gjøre dekoderen strømløs uten at harddisken er koblet til, og koble til harddisken mens dekoderen er uten strøm. Sett deretter i strømmen på dekoderen. Hvis dette ikke fungerer, forsøk å gjøre det omvendt ved å sette i harddisken etter at dekoderen har startet opp.

    4. Hvis dette ikke fungerer, gjør en tilbakestilling av dekoderen uten at harddisken står i. Etter tilbakestillingen, sørg for at at energisparing på dekoderen er skrudd av under Innstillinger/Oppsett/Energisparing på passiv standby.

    5. Ta kontakt med kundeservice for teknisk hjelp.

  • 
  • Innspillingsfunksjonalitet er ikke aktivert – parabol

    Feilmeldingen «Innspillingsfunksjon er ikke aktivert» vises dersom mottakeren ikke gjenkjenner den eksterne harddisken, eller hvis det er problemer med autorisasjonen på kortet.

    1. Sjekk først at harddisken står i inngangen på dekoderen merket med «HDD», og at du ikke har en USB-minnepinne koblet til dekoderen. Hvis du bruker harddisk, er det kun harddisken som skal være koblet til for innspillingsfunksjoner.

    2. Undersøk at dekoderen er stilt inn på riktige innstillinger for parabolhodet du bruker. Hvis du bruker Universal, sørg for at det er to kabler koblet til dekoderen fra parabolhodet. Dersom du har SatCR, sørg for at inngang 2 er aktivert, og at kabelen som går fra parabolhodet til dekoderen går fra SatCR-uttaket på parabolhodet. Se om du får opp valget «Formater harddisken» under Innstillinger/Oppsett/Håndtering av lagringsenheter.

    3. Hvis alle innstillinger på dekoderen er korrekte, prøv å gjøre dekoderen strømløs uten at harddisken er koblet til, og sett i harddisken mens dekoderen er uten strøm. Sett deretter i strømmen på dekoderen. Fungerer ikke dette, prøv å gjøre det omvendt ved å sette i harddisken etter at dekoderen har startet opp.

    4. Dersom ingenting av dette fungerer, gjør en tilbakestilling av dekoderen uten at harddisken er koblet til dekoderen. Etter tilbakestillingen, sørg for at at energisparing på dekoderen er skrudd av under Innstillinger/Oppsett/Energisparing på passiv standby.

    5. Ta kontakt med kundeservice for teknisk hjelp.

  • 
  • Dekoderen kan ikke laste kanallisten. Vennligst kontakt kundeservice – Parabol

    Denne meldingen kommer som regel opp hvis du har brukt dekoderen på et IPTV-abonnement og deretter på parabol, eller motsatt.

    1. Prøv først å koble fra strømmen. La dekoderen stå uten strøm i cirka fem sekunder før du kobler til strømmen igjen.

    2. Hvis dette ikke løser problemet, kan du gjøre en tilbakestilling av dekoderen din og velge parabol på førstegangsinstallasjonen.

    3. Ta kontakt med kundeservice for teknisk hjelp.

  • 
  • Feilmeldingen «No signal» eller «Ingen signal»

    Hvis du får feilmeldinger som «Ingen signal», «No signal» eller liknende, skyldes det at TV-en ikke får kontakt med Viasat-dekoderen din.

    1. Sjekk først at dekoderen er helt påslått ved at det lyser grønt i dekoderen.

    2. Kontroller så at HDMI-kabelen sitter godt i Viasat-dekoderen og TV-en.

    3. Hvis den samme feilmeldingen fremdeles vises på skjermen, skyldes det at TV-en står på feil kildekanal. Du bytter kildekanal med knappen AV, source eller input på fjernkontrollen til TV-en.

    Nedenfor ser du en oversikt over hvilke knapper du kan bruke for å endre kildekanal.

    TV-produsent

    Knapp på fjernkontroll

    Fujitsu-Siemens

    SOURCE

    Grundig

    AV eller en firkant med en pil

    JVC

    AV eller INPUT

    LG

    INPUT (som oftest øverst til høyre på fjernkontrollen)

    Luxor

    SOURCE

    Matsui

    AV

    Philips

    SOURCE/AV/INPUT

    Panasonic

    AV

    Samsung

    SOURCE (HDMI eller husikonet [hjem])

    Sharp

    Firkant med en pil

    Sony

    INPUT/SOURCE

    Toshiba

    Firkant med en pil

    Thomson

    SOURCE

  • 
  • Feil med kopieringsbeskyttelse (HDCP)

    Hva er HDCP?

    HDCP (High-bandwidth Digital Content Protection) er et slags digitalt kopieringsbeskyttelsessystem. Det beskytter digitalt lagret lyd- og bildemateriale når det sendes over noen grensesnitt (f.eks. HDMI).

    Det betyr at bilde og lyd fra HDMI-utgangen på HD-dekoderen bare kan vises på TV-er, skjermer og prosjektører som støtter HDCP-standarden.

    Hvis TV-en ikke støtter HDCP, eller hvis den digitale kommunikasjonen mellom HD-dekoder og TV ikke fungerer, vises feilmeldingen «Feil med kopieringsbeskyttelse» på skjermen.

    HDCP er aktivert på alle Allentes HD-kanaler med unntak av NRK 1, 2 og 3.

    Løsninger dersom du får feilmeldingen «Feil med kopieringsbeskyttelse»: 

    1. Trekk ut og sett inn HDMI-kabelen til HD-dekoderen.

    2. Slå av TV-en og HD-dekoderen. Slå deretter på TV-en. Når TV-en har startet, slår du på HD-dekoderen.

    3. Prøv en annen HDMI-inngang på TV-en.

    4. Programvaren i TV-en støtter ikke HDCP eller må oppdateres. Ta kontakt med TV-produsenten eller forhandler.

    5. Hvis HDMI-kabelen går via et hjemmekinoanlegg, kan det være hjemmekinoanlegget som ikke støtter HDCP. Prøv å koble HDMI-kabelen direkte fra TV-en til HD-dekoderen.

    6. Dersom det er mulig, kan dette også løses ved å oppdatere programvaren i hjemmekinoanlegget. Ta kontakt med produsenten eller forhandler.

    7. Hvis du bruker en lang kabel, må denne være av høy kvalitet.

    Hvis du har en ultra HD-dekoder og ultra HD-TV(4k), skal HDMI-kabelen være satt inn i HDCP 2.2-inngangen på TV-en.

  • 
  • Ingen EPG-informasjon

    1. Gjør dekoderen strømløs. Etter at du har koblet dekoderen fra strøm, kan det ta 15 minutter før programinformasjonen kommer opp.

  • 
  • Dekoderen er låst på programvareoppdatering

    1. Start en manuell programvareoppdatering fra dekoderens frontpanel.

    2. Hvis dekoderen fremdeles er låst, prøv å oppdatere på denne måten:

      1. Start programvareoppdatering fra front.
      2. Trekk ut strømkabel og antennekabel.
      3. Sett inn strømkabelen.
      4. a) Hvis du har Pace 830/865 eller Samsung 5140/7140/680: Vent fem minutter mens dekoderen prøver å laste ned oppdateringen.
      4. b) For alle andre typer dekodere: Vent tre timer mens dekoderen prøver å laste ned oppdateringen.
      5. Start dekoderen på nytt dersom den ikke har restartet etter tre timer.
      6. Sett inn antennekabelen.

  • 
  • Sende nytt signal til boksen

    Hvis du trenger å oppdatere signalene til parabolkortet ditt, kan du sende en SMS til 1963 med teksten: VIASAT RESEND <kortnummer på 12 siffer>. For eksempel «VIASAT RESEND 017012345678».

    Du kan også sende signaler til parabolkortet på «Aktiver programkort» på Min Side.

  • 
  • Undertekster

    De fleste utenlandske programmer er tekstet. Hvis det står at programmet skal være tekstet, men det ikke vises noe tekst, kan det skyldes at tekstfunksjonen er slått av på dekoderen din.

    Kontroller funksjonen ved å trykke på Options. Deretter velger du undertekst. Her kan du også bytte språk på underteksten og lydsporet, dersom de er tilgjengelige på flere språk.

  • 
  • Feilkoder

    Får du opp feilkode når du prøver å se en film eller serie på Viaplay? Her finner du ut hva feilkodene betyr, og hva du må gjøre.

    Feilkode 3
    Forklaring: Det kan være feil på parabolkortet.
    Løsning: Kontakt kundeservice for teknisk hjelp.

    Feilkode 5
    Forklaring: Innlogging til serveren har feilet.
    Løsning: Kontakt kundeservice for teknisk hjelp.

    Feilkode 7
    Forklaring: Kommunikasjon med innloggingsserveren feiler.
    Løsning: Kontakt kundeservice for teknisk hjelp.

    Feilkode 9
    Forklaring: Denne kanalen er ikke tilgjengelig i din region (9) / Ring Kundeservice.
    Løsning: Du har ikke har tilgang til innholdet. For eksempel prøver du å se en kostnadsfri film, men har ikke filmpakken i abonnementet ditt.

    Feilkode 13
    Forklaring: Sikkerhetsverifiseringen mislyktes på grunn av mulig feil på kortet.
    Løsning: Kontakt kundeservice for teknisk hjelp.

    Feilkode 26
    Forklaring: Nedlastning mislyktes på grunn av en feil på kortet.
    Løsning: Hvis dette skjer flere ganger, kan det være lurt på bytte ut kortet. Kontakt kundeservice for teknisk hjelp eller utsendelse av nytt kort.

    Feilkode 29
    Forklaring: Problemer med autorisering av den aktuelle filmen.
    Løsning: Kontakt kundeservice for teknisk hjelp.

    Feilkode 31
    Forklaring: Feil på materiale.
    Løsning: Sjekk at dekoderen har internettilgang. Hvis boksen har internettilgang, kan det være du må oppdatere selve boksen. Finn ut hvordan du oppdaterer din boks.

    Feilkode 33
    Forklaring: Kortet er ikke satt inn i dekoderen, eller det er satt inn feil.
    Løsning: Sett kortet inn i dekoderen, eller sett det korrekt inn.

    • På Pace 830, Pace 850, Pace 855, Pace 865, Samsung 670, Samsung 680, Samsung 5140 og Samsung 7140 skal gull-chipen peke ned og inn.
    • På Samsung 680 skal gull-chipen peke ned og ut.
    • På Pace 3000 skal gull-chipen peke opp og ut.


    Feilkode 35
    Forklaring: Får ikke koblet opp mot serveren. Serveren er overbelastet, eller du prøver å benytte Viasat on demand utenfor Norge.

    Feilkode 36
    Forklaring: Klarer ikke å koble opp mot serveren.
    Løsning: Hvis du får denne feilmeldingen på alle filmene eller seriene du prøver å laste ned, kan du først forsøke å gjøre en tilbakestilling av dekoderen. Hvis det ikke hjelper, kan du formatere USB-minnepinnen/harddisken. OBS: Ved å formatere harddisken mister du alle opptak og nedlastinger fra Viaplay. Les mer om hvordan du tilbakestiller og formaterer din boks.

    Feilkode 37
    Forklaring: Valgt film eller serie finnes ikke. Filmen eller serien du har valgt, finnes dessverre ikke lengre på Viasat on demand. Dette skyldes vanligvis rettigheter. Coveret til filmen eller serien kan fortsatt ligge tilgjengelig, men filen er tatt bort.

    Feilkode 41
    Forklaring: Dekoderen har ikke fått tildelt en IP-adresse automatisk.
    Løsning: Det må legges inn en statisk IP-adresse. Kontakt kundeservice for teknisk hjelp.

    Feilkode 42
    Forklaring: Feil på dekoderen eller serveren gjør at serveren ikke klarer å lese informasjonen.
    Løsning: Kontakt kundeservice for teknisk hjelp.

    Feilkode 44
    Forklaring: Dekoderen sliter med å finne filen.
    Løsning: Slett filmen og prøv igjen.

    Feilkode 46
    Forklaring: Filen er i feil format.
    Løsning: Hvis du får denne feilmeldingen på alle filmene eller seriene du prøver å laste ned, kan du først forsøke å gjøre en tilbakestilling av dekoderen. Hvis det ikke hjelper, kan du formatere USB-minnepinnen/harddisken. OBS: Ved å formatere harddisken mister du alle opptak og nedlastinger fra Viaplay. Les mer om hvordan du tilbakestiller og formaterer din boks.

    Feilkode 56
    Forklaring: Midlertidig feil på filen.
    Løsning: Prøv å laste ned filmen ved en senere anledning.

    Feilkode 59
    Forklaring: En uventet feil på dekoderen.
    Løsning: Gjør dekoderen strømløs. Hvis det ikke hjelper, kan du formatere USB-minnepinnen/harddisken. OBS: Ved å formatere harddisken mister du alle opptak og nedlastinger fra Viaplay. Les mer om hvordan du tilbakestiller og formaterer din boks.