Fakturaforklaring
Her får du svar på generelle spørsmål knyttet til våre faktureringsrutiner og hvordan fakturaen er satt opp.
Faktureringsperiode
Når du bestiller et abonnement hos oss, vil du automatisk få månedsfaktura. Ønsker du en annen faktureringsperiode, er dette fullt mulig. Du kan da velge å få faktura kvartalsvis, hvert halvår eller en gang i året. Vær oppmerksom på at en eventuell endring av faktureringsperiode vil gjelde for selve abonnementet. Andre poster, som nedbetaling av utstyr eller betaling av filmleie, vil uansett bli fakturert hver måned.
Forskuddsbetaling
Vi fakturerer forskuddsvis. Våre fakturaer har betalingsfrist den 15. i hver måned. Da betaler du for kostnadene den kommende måneden.
Slik forstår du fakturaen vår
Øverst til høyre på side 1 av fakturaen finner du en oppsummering av den viktigste informasjonen knyttet til fakturaen din.
Nedenfor har vi listet opp de vanligste elementene i en faktura. Har du ytterligere spørsmål, ta kontakt med kundeservice på telefonnummer 915 06 070 eller benytt deg av chat-tjenesten vår.
- Her ser du ditt unike kundenummer og fakturanummeret som viser hvilket nummer i rekken denne fakturaen er. Fakturadatoen forteller når fakturaen er utstedt.
- Her ser du hvor mye du skal betale, og til hvilket kontonummer. KID-nummeret fyller du ut når du betaler, og er det som gjør at betalingen blir identifisert. Du finner kundenummer og fakturanummer på din faktura, via Min Side. Vi anbefaler AvtaleGiro i banken for å sikre betalingen din.
- Hvis du ønsker efaktura kan du akseptere dette direkte i banken din. Fra 1. desember 2021 må du gi generell aksept for å kunne motta regninger som eFaktura. Dette gjøres ved å logge inn i nettbanken og akseptere å motta regninger elektronisk. eFakturatjenesten har ulike navn i ulike banker, men kalles ofte for "Alltid eFaktura", "eFaktura fra alle", "Ja takk til alle" eller lignende.
Abonnement og tjenester
I denne kolonnen kan du se hvilke kanalpakker og tjenester du abonnerer på hos oss.
Periode, pris pr mnd og beløp
Her ser du hvilken faktureringsperiode du har og hvor mye kanalpakkene og tjenestene du abonnerer på koster per måned og per faktureringsperiode.
- Periode viser hvilken periode fakturaen gjelder for, for eksempel dersom du har kvartalsfaktura.
- Pris pr mnd viser prisen på den enkelte kanalpakke eller tjeneste per måned. Dette er mest relevant for deg som har en faktureringsperiode på mer enn én måned.
- Beløp viser det samlede beløpet du skal betale per kanalpakke eller tjeneste i denne faktureringsperioden.
Filmleie/filmkjøp
Her kan du se hvilke filmer du har leid og/eller kjøpt siden sist du mottok faktura.
- Dersom du har leid og/eller kjøpt film fra oss den siste måneden, vil det bli listet opp i denne kolonnen. Hver film får en egen linje. Det gjelder også dersom du har benyttet deg av et kampanjetilbud. Kampanjetilbudet vil da komme som en egen linje. Vær oppmerksom på at betaling av filmleie/filmkjøp, vil bli fakturert månedsvis selv om du har valgt en lengre faktureringsavtale.
Diverse
Her får du oversikt over kjøpt eller mottatt nytt utstyr som dekoder, antenne, kortleser eller harddisk.
- Har du en avbetalingsavtale på utstyret ditt, vil du se det månedlige beløpet her. Er avtalen at du skal betale alt med en gang, vil du se engangsbeløpet her.
- Har du benyttet deg av et kampanjetilbud, vil kampanjerabatten komme som en egen linje. Har du rabatt på flere ting, vil det komme en linje for hver rabatt.
- Fakturagebyr er et gebyr som kommer på alle papirfakturaer. Du kan enkelt unngå denne kostnaden ved å gå over til AvtaleGiro eller eFaktura i nettbanken din.
Første faktura
På den første fakturaen din vil beløpet være litt høyere enn vanlig. Dette er fordi vi fakturerer på forskudd, og første faktura dekker fra den dagen du ble kunde, og ut den perioden vi allerede har fakturert de andre kundene våre for. Dette betyr, at fakturaen inkluderer dagene fra man ble kunde, og for de neste 2-3 månedene frem i tid.
Fra neste faktura vil det derimot være normalt beløp, der man kun faktureres for én måned av gangen.
Du finner en oversikt over fakturaene dine på Min Side.
AvtaleGiro/eFaktura
Du kan opprette avtalegiro eller eFaktura direkte i nettbanken din. Med AvtaleGiro sørger banken for at regningene automatisk blir betalt på forfallsdato. Selv om regningen trekkes automatisk, vil du beholde full kontroll over regningene dine.
Betaling etter forfall
Ved for sen eller manglende betaling av faktura til forfall, vil det bli sendt ut en purrefaktura. Her vil du dessverre også få et et purregebyr. Purrefaktura sendes på efaktura dersom du har akseptert dette, ellers sendes den som brevpost.
Om purrefaktura heller ikke betales til forfall, vil fakturaen bli sendt til inkasso, og du vil få et inkassegebyr. I tillegg kan du risikere at vi sperrer TV-signalene på abonnementet ditt. Da vil det også påløpe et avstengningsgebyr. Dersom du står i fare for å få stengt signalet sender vi den en påminnelse på SMS.
Her kan du finne mer informasjon om det som skjer dersom du betaler etter forfall.